První dny po úmrtí blízkého člověka. Co je třeba zařídit?

Lucie Kohoutková16. 09. 2024

První dny po úmrtí blízkého se pozůstalí kromě těžkých emocí musí vypořádat s řadou administrativních záležitostí, od zajištění listu o prohlídce zemřelého až po naplánování pohřbu. Provedeme vás důležitými kroky, které je nutné v prvních dnech udělat. Je třeba požádat o pomoc také rodinu a přátele, kteří vás mohou podpořit psychicky i při řešení praktických záležitostí.

Obsah

    Pokud vám právě zemřel někdo blízký, můžete se cítit jako v mlze. Truchlení je proces, kterým není možné projít za den či dva. V jistém smyslu přecházíte do nové etapy vašeho života a tento přechod bude nějakou dobu trvat.

    Bez ohledu na to, jak moc jste se na tuto chvíli snažili připravit, budete pravděpodobně prožívat šok. Ten se může projevovat různými způsoby. Nemějte na sebe očekávání ohledně toho, jak byste se měli cítit. Pocity viny, hněv, frustrace, podrážděnost, bezmoc - to vše je přirozené. Vytvoření prostoru pro tyto emoce je prvním krokem k tomu, abyste se začali cítit lépe.

    Řekněte si o pomoc

    V prvních dnech po ztrátě blízkého člověka budete pravděpodobně překvapeni množstvím lidí, kteří se vám ozvou. Je v pořádku, že na všechny zprávy a telefonáty nebudete reagovat okamžitě.

    Zároveň byste se měli zamyslet nad tím, koho chcete mít nyní kolem sebe, a kdo vás v těchto těžkých dnech podpoří. Budete muset rychle vyřešit mnoho logistických záležitostí, ale nemusíte na to být sami. Zvažte, kdo vám bude právě teď silnou oporou - třeba přítel, který je obzvlášť zaměřený na detaily a zvládá prakticky řešit náročné situace. Přátelé a rodina vám rádi pomohou s velkými úkoly, jako je plánování pohřbu, ale i s malými, jako je nákup potravin.

    První hovory a plánování pohřbu

    Byrokratické úkoly, které vás v prvních dnech čekají, mohou být ve velkém rozporu s vaším emocionálním rozpoložením. V první den smutku je normální, že se cítíte zmatení nebo zapomnětliví. Mějte u sebe někoho, kdo vám může pomoci s nejdůležitějšími úkoly.

    Pokud byl váš blízký v nemocnici nebo v domově pro seniory, lékař ho právoplatně prohlásí za mrtvého. Pokud však zemřel doma nebo jinde, je nutné přivolat na místo lékaře nebo koronera. Jakmile máte od koronera k dispozici list o prohlídce, váš další telefonát by měl směřovat do pohřebního ústavu. Ten si pro vašeho blízkého přijede.

    Pokud si váš blízký předem vybral pohřební službu, řiďte se jeho vyslovenými přáními. Pokud ne, je výběr pohřebního ústavu na vás. Vybraná služba vašeho blízkého vyzvedne, připraví k pohřbu do země či ke kremaci a s vámi později dojedná veškeré detaily posledního rozloučení.

    Získání ohledacího listu

    List o prohlídce zemřelého, také nazývaný jako ohledací list nebo list o ohledání zemřelého, je dokument, který potvrzuje úmrtí dané osoby. Vždy je vystavován v několika vyhotoveních.

    List o prohlídce vystavuje ten, kdo provádí ohledání těla zemřelého. Je to tedy lékař přítomný ve zdravotnickém zařízení, přivolaný k místu úmrtní domů či do sociálního zařízení nebo koroner. Přítomný lékař může nařídit pitvu například při podezření na cizí přičinění úmrtí. Zdravotnická instituce, která list o prohlídce vystavila, je zodpovědná za jeho zaslání příslušnému matričnímu úřadu, který na jeho základě vystavuje do 30 dní od přijetí úmrtní list.

    Pokud došlo k úmrtní doma nebo jinde mimo nemocnici, je vždy nutné mít první k dispozici list o prohlídce. Bez něj nemůže pohřební služba přijet zesnulého vyzvednout. Pohřební služba si kopii ohledacího listu zakládá.

    Vyřízení úmrtního listu

    V případě úmrtí blízké osoby je nutné informovat mnoho institucí a zrušit všechny smluvní vztahy, které zesnulý měl, jako například dodávky energií, smlouvu u mobilního operátora, vyplácení důchodu. Nic z toho ale není možné vyřídit bez úmrtního listu.

    Co je to úmrtní list?

    Úmrtní list je oficiální dokument potvrzující smrt dané osoby. Každý úmrtní list obsahuje následující údaje:

    • celé jméno a příjmení zesnulého

    • datum narození zesnulého

    • datum a místo úmrtí

    • místo trvalého bydliště v době úmrtí

    • informaci o manželovi či manželce zesnulého

    Kdo úmrtní list vystavuje a jak dlouho to trvá?

    Úmrtní list vystavuje nejbližší matriční úřad v místě, kde ke smrti došlo. Matrika má ze zákona na vystavení tohoto dokumentu 30 pracovních dní. Vystavení úmrtního listu je zdarma. Tento list si musí pozůstalí uchovat pro následné vyřizování záležitostí po zesnulém či k zařízení vdovských a sirotčích důchodů. Konkrétní proces se liší mezi jednotlivými kraji v ČR.

    Například pohřební služby v Praze posílají tyto informace matrice přes moderní datové schránky. V jiných krajích se záležitost obvykle vyřizuje písemně a vypraviteli pohřbu přijde úmrtní list poštou. Pokud si to vypravitel přeje, může vždy zajít s doklady na matriku a vyřídit si úmrtní list sám. Při návštěvě matriky je třeba odevzdat občanský průkaz a kartičku pojištěnce zesnulého. Pokud jsou k dispozici, proces vystavení úmrtního listu urychlí přinesení i kopie rodného a oddacího listu. Matrika následně kontaktuje notáře, který do 1-3 měsíců od úmrtí zahájí dědické řízení.

    Pokud zesnulý zemřel mimo Českou republiku či nebyl jejím občanem, musí vypravitel pohřbu přijít osobně na oddělení takzvané zvláštní matriky, která je pro tyto případy určena. Zde je nutné kromě odevzdání výše zmíněných dokladů také vyplnění náležitých formulářů a dodání úředně přeložených dokumentů z ciziny.

    Potřebujete pomoci sjednat pohřeb?

    Pomůžeme vám naplánovat jedinečné rozloučení pro vašeho blízkého (Praha, Brno a další). Pohřeb s obřadem, kremace bez obřadu nebo i netradiční pohřeb. To vše za jednu transparentní cenu od 15 990 Kč. Zjistit více

    Začít