Jak získat přístup do bezpečnostní schránky a digitálních účtů zesnulého?

Lucie Kohoutková17. 09. 2024

Získání přístupu k bezpečnostní schránce a digitálním účtům zesnulého může být komplikovaný proces, který vyžaduje spolupráci s bankami, správci dědictví a poskytovateli digitálních služeb. Bezpečnostní schránky v bankách jsou chráněny smluvními podmínkami, a pokud zesnulý neuvedl disponenta, přístup k nim lze získat až po dědickém řízení. U digitálních účtů, jako jsou e-maily nebo sociální sítě, je přístup k datům omezen, ale některé služby nabízejí možnost zvěčnění profilu či zrušení účtu na základě doložení úmrtního listu.

Obsah

    Co je to bezpečnostní schránka?

    Bezpečnostní schránky slouží k uschovávání cenností (s výjimkou zbraní a výbušnin, věcí podléhajících zkáze nebo věcí, které by mohly poškodit schránku apod.). Bezpečností schránku je možné pronajmout u banky, ne všechny banky v ČR však tuto možnost nabízejí. V současné chvíli jsou to pouze některé pobočky těchto bank: Česká spořitelna, ČSOB, Expobank, Komerční banka, Oberbank, Raiffeisenbank a Sberbank.

    Poplatek za pronájem schránky se platí ročně a při první platbě podepisuje zákazník s bankou smlouvu o pronájmu. Tu je možné mít buď na konkrétní období nebo na dobu neurčitou.

    Ke schránce může zákazník sjednat i dalšího disponenta. Při jeho zplnomocňování musí být v bance přítomen, je nutné získat jeho podpisový vzor a musí samozřejmě prokázat svou totožnost. Disponent poté už může ke schránce, samozřejmě až po tom, co předloží klíč od schránky a banka si ho ověří.

    Jak získat přístup, pokud nejsem disponentem?

    Pokud zesnulý neuvedl v bance žádného disponenta, tzn. ke schránce měl přístup pouze on sám, může se k ní před skončením dědického řízení dostat pouze notář, správce dědictví nebo potenciální dědici. Po ukončení dědického řízení se ke schránce dostanou pouze dědici, kterým bylo nabytí dědictví pravomocně potvrzeno soudem.

    Pokud se ke schránce potřebujete dostat, kontaktujte konkrétní banku, která už vám sdělí podmínky a potřebné dokumenty, které budete muset doložit, aby vám schránku otevřeli.

    Digitální účty

    Po odchodu vaší blízké osoby se možná ptáte jestli a jak je možné získat přístup k digitálním účtům zesnulého. Mezi tyto účty může patřit e-mailová schránka, účty na sociálních sítích, ale také například účet na Netflixu nebo placené členství různých programů. V 99 % případů platí, že přístup k informacím a datům z těchto účtů získat možné není. Většinou je ale možné tyto účty zrušit nebo zvěčnit.

    Zvěčnění profilu

    Zvěčnění umožňuje především Facebook a Instagram. Zvěčněné profily na Facebooku mají následující základní funkce:

    • U jména zesnulého se na profilu objeví slovo Vzpomínáme.

    • Podle nastavení soukromí u profilu můžou přátelé zesnulého sdílet vzpomínky na zvěčněné timeline.

    • Obsah, který zesnulý sdílel (třeba fotky, příspěvky), na Facebooku zůstane a uvidí ho okruh uživatelů, se kterými ho sdílel.

    • Zvěčněné profily se nezobrazují v návrzích v oddílu Lidé, které možná znáte, v reklamách ani připomenutích narozenin.

    • K účtu zvěčněného profilu se nemůže nikdo přihlásit.

    Zrušení účtu

    Postup při zrušení účtu bude velmi podobný, ať se jedná a jakoukoli sociální síť nebo službu. V případě větších organizací bude mít web už předchystaný formulář, který pouze vyplníte, odešlete a počkáte na jeho vyřízení. Pokud žádný takový formulář nenajdete, kontaktujte zákaznickou podporu dané stránky nebo služby, popište jim situaci a poskytněte podklady, které budou pro zrušení účtu potřebovat. Většinou stačí váš vztah k zesnulému, jeho celé jméno, e-mailová adresa, datum úmrtí a přiložená kopie úmrtního listu. Kdyby bylo potřeba doložit cokoliv dalšího, o specifických požadavcích už vás informují jednotlivé instituce samy.

    E-mail

    Získat přístup k e-mailové schránce vašeho blízkého po jeho odchodu bohužel možné není. V některých případech je možné získat konkrétní obsah, nikdy ale ne přístupové údaje či hesla.

    I když se ale k e-mailové schránce nemůžete přímo dostat, je ale dobré tento účet zrušit. K tomu vám postačí úmrtní list, který vám zaslala matrika. Záleží, u jakého poskytovatele měl váš blízký e-mailovou schránku zřízenou. Někteří poskytovatelé služeb, jako například Gmail, mají na jejich stránce přímo formulář s žádostí, který stačí vyplnit a počkat na odpověď. U jiných poskytovatelů je potřeba napsat na jejich technickou podporu, ve vaší zprávě popsat žádost a přiložit kopii úmrtního listu vašeho blízkého.

    Zrušení Gmail účtu

    Pod tímto odkazem je možné vyplnit žádost, kde specifikujete, jestli si přejete účet zrušit nebo poskytnout jeho obsah. Pracovníci Gmailu musí dbát na ochranu údajů a soukromí svých uživatelů i v případě jejich úmrtí, proto schválení žádosti může nějakou dobu trvat a v některých případech jí nemusí být vyhověno vůbec.

    Zrušení účtu na Seznam.cz nebo Email.cz

    Pokud potřebujete zrušit e-mailovou schránku na Seznamu nebo Emailu, obraťte se na technickou podporu pod tímto odkazem, která je dostupná každý všední den od 8 do 16:30 hodin. Pracovníkovi, který se vám bude věnovat, situaci vysvětlete a opět mějte nachystanou kopii úmrtního listu pro doložení vaší žádosti.

    Potřebujete pomoci sepsat závěť?

    Vytvořte si vlastní závěť do 15 minut přes naší aplikaci. Dokument vám potom zkontrolují experti na dědické právo. To vše za 2 190 Kč. Zjistit více

    Začít zdarma